Artikkelit tunnisteella: Markkinointi

Vinkki spämmättävälle

Aiemmin postasin spämmistä, jota tuli tolkuttoman paljon yhdeltä lähettäjältä.

Kuten varmaan muutkin, muistin ohjeen, ettei missään nimessä pidä yrittää perua kirjeiden tuloa mistään viestin linkeistä – sehän vain osoittaa lähettäjälle, että osoite toimii ja viestejä luetaan.

Asia tuli puheeksi ystäväni kanssa, ja hän kertoi rohkaistuneensa klikkaamaan tuota meilissä ollutta peruutuskehotusta.

Arvatkaa miten kävi? Viestien tulo loppui.

Esimerkin kannustamana kokeilin samaa muistaakseni viikko sitten.

Arvatkaas miten minulle kävi? Viestien tulo loppui!

Vaikka siis huippuedut.com toimiikin kyseenalaisesti lähettäjätietojensa ja vähän muunkin kanssa, kaikki kunnia sille siitä, että se kunnioittaa vastaanottajan pyyntöä lopettaa tilaamattomien viestien lähetys. Hienoa!

Kultasulka Blogimarkkinoinnille

Kuka vastaa? -kirjamme oli päässyt mukaan Kultasulka-kilpailuun, jonka järjestää Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto ry. Kirjammehan ei varsinaisesti ole markkinoinnin kirja, mutta oli suuri kunnia, että meidät kelpuutettiin mukaan.

Sulkaa ei tullut, mutta Katleena Kortesuo sai sen toisesta viime vuonna ilmestyneestä kirjastaan Blogimarkkinointi, jonka hän teki yhdessä Jarkko Kurvisen kanssa. Onnea, onnea!

Katleena ja Jarkko kultaisine sulkineen

Hauskaa oli, että palkintojen jaossa tuli mainittua myös Janne Löytänä: hän oli kolmas Katleenan kirjoittajakaveri, joka oli mukana tässä kisassa. Tämä teos on Asiakaskokemus.

Huomaattekos, että kaikkia näitä teoksia yhdistää se, että niihin liittyy blogi. (Kuka vastaa? -blogihan on täällä.) Yksi nykyajan ilmiöitä on, että some pitää saada mukaan touhuun ja tekemiseen, ennakko- tai jälkimarkkinoinnissa – tai kaikissa vaiheissa. Se on halpa tai jopa ilmainen tapa saada näkyvyyttä.

Bloggaus on Suomessa vielä yritysmaailmassa vauvankengissä. Sen arvo erityisesti kuluttajille suunnatussa viestinnässä ja markkinoinnissa on aika vähällä käytöllä. Siksi odotankin edelleen innokkaasti sellaista blogia, jolla voitaisiin myös palvella asiakkaita.

Katleenalla oli kisassa tosiaan mukana kolme kirjaa – viime vuonna häneltä ilmestyi kolme muutakin kirjaa, mutta ne kisatkoot sitten muissa kilpailuissa.

Fonectan uudet vaatteet

Sähköpostiini tulla tupsahti matkapuhelinoperaattoriltani Saunalahdelta viesti. Otsikkona oli: Suuri Palkintokysely: Valitse itsellesi älypuhelin!

”Mainiota!” ajattelin. ”Uusi puhelin olisi kiva juttu.”

Avasin viestin ja näin heti, ettei se ole Saunalahden lähettämä viesti. Ulkoasu oli vieras, ja viestin teksti oli tökerön mainosmainen: Onneksi olkoon! Sinut on valittu!

Viestin lopusta löytyikin tarkempi tieto lähettäjästä:

Suuri Palkintokyselu on Fonecta Digitaalinen Suora Oy:n totetuttama kuluttajakysely, joka lähetetään Fonectan ja sen yhteistyökumppaneiden rekistereihin. Kysely ilmestyy noin kerran kuussa.

Niinpä niin. Miksi sitten sähköpostin lähettäjänä on Saunalahti / Suuri Palkintokysely ? Tietenkin jotta avaisin viestin varmemmin: Fonectan imagolla ei välttämättä kannusteta avaamaan meilejä.

Tällainen sumutus sai aikaan sen, etten enää halunnutkaan uutta puhelinta. Halusin vain eroon tästä kampanjasta.

Vajaan viikon – vaikka aikaväliksi kerrottiin kuukausi – päästä tuli uusi ”kysely”: nyt olisi mahdollisuus voittaa Uggit. En halua.

Mutta missä on viestissä ohje, miten kieltäytyä markkinointiviesteistä jatkossa? Pitääkö minun klikata Lisätieto-kohtaa? En halua, koska siten vain osoitan lähettäjälle kiinnostukseni viestiin.

Meilimarkkinointia onneksi säännellään Suomessa: Yritysasiakkaalta ei tarvitse pyytää ennakkolupaa markkinointiviestin lähettämiseen, mutta sillekin täytyy kertoa, miten kieltäytyä jatkoviesteistä. Yksityisasiakkaalta sen sijaan täytyy olla ennakkolupa. Ajatuksena tässä on hillitä spämmäystä, mikä lienee kaikkien meidän etu.

Fonectan kampanjassa osoitelähteeksi kerrotaan Saunalahden Etuasiakasrekisteri. Itse olen Saunalahdella yksityisasiakkaana. Toki samat yhteystiedot ovat yritystoimintani käytössä, mutta ennakkolupa markkinointiin olisi pitänyt olla, jos lähteenä kerran on Saunalahden rekisteri.

Saattaa tietysti olla, että rinnalla on käytetty myös Fonectan omaa potentiaalisten asiakkaiden rekisteriä. Sille tiedän kuuluvani sen perusteella, että saan soittoja Fonectalta aika ajoin.