Artikkelit tunnisteella: Luottamus

Kun jalkaa särkee, niistä nenä

Miehen jalkaa särkee niin paljon, että kävely on ontumista. Mies menee paikalliseen terveyskeskukseen.

Lääkäri tutkii potilasta, toteaa että nenä vuotaa ja antaa miehelle nenäliinan: ”Kannattaa niistää nenä, niin jaksat paremmin kävellä.”

Mies niistää nenän. Hetken lepo auttoi, joten jalkakin toimii taas.

Myöhemmin mies lähtee lomamatkalle. Jalkavaiva uusiutuu. Mies hakeutuu nyt oikein erikoislääkärille.

Erikoislääkäri tutkii potilasta. Hän toteaa, että jalassa on jotain vikaa, mutta ei määrää hoitoa. Nenäkin vuotaa, joten lääkäri antaa nenäliinan ja kehottaa ottamaan vähän nenäsuihketta. Hengitys kulkee paremmin, ja kävelykin on helpompaa.

Mies lähtee kotimatkalle, ja jalka tuntuu olevan kunnossa. Kesken matkan jalka tekee täyden tenän. Mies nilkuttaa lähimmälle lääkärille.

Taas potilasta tutkitaan, nyt oikein huolella. Lääkäri löytää polvesta kierukkavian: se vaatii operaation. Ilmankos ei jalka oikein toiminut! Potilas ohjataan erikoislääkärille hoitoon.

Tässä vaiheessa asiakas on juossut lääkäriltä toiselle, jotain fiksataan, mutta todellista vikaa ei saada kuntoon. Missä kohdassa saisi tehdä reklamaation?

Näin toivottavasti ei käy terveydenhoidossa, mutta se on täysin mahdollista autohuollossa – lue vaikka itse :

Miehen omistama auto ei suostu liikkumaan kuin kolmeakymppiä. Mies vie sen lähimmälle korjaamolle.

Korjaaja toteaa ilmastoinnissa olevan vikaa ja puhdistaa sen. Auto toimii taas, ja mies lähtee lomamatkalle.

Reissussa sama ongelma ilmaantuu, mutta onneksi paikkakunnalla on merkkikorjaamo. Korjaamossa todetaan, että kaasussa on jotain vikaa, ja ilmastointia korjataan. Jostain syystä kaasulle ei tehdä mitään.

Kotimatkalla auto temppuillee, ja on pakko hakeutua lähimmälle autokorjaamolle. Auto jää sinne tutkittavaksi. Parin päivän päästä korjaamosta soitetaan, että kaasussa on vika ja osia on vaihdettava.

Auto pitää lähettää naapurikaupunkiin merkkikorjaamolle. Siellä autoa tutkitaan pari viikkoa, korjaillaan ja palautetaan asiakkaalle monen sadan euroa laskun kera.

Nyt mies sanoo menettäneensä luottamuksensa kyseiseen automerkkiin ja aikovansa vaihtaa auton merkkiä myöten.

Mitä tämä farssi tarina kertoo autokorjaamoista, jopa ihan merkkikorjaamoista? Asiakas maksaa tyhjistä tutkimuksista ja näennäisistä korjauksista ison rahan. Kun yksi korjaaja ei löydä vikaa, hän silti laskuttaa koko rahan edestä. Toinen ei osaa korjata löytämäänsä vikaa – mutta silti laskuttaa koko rahan edestä!

Nykyautoja ei osaa omin avuin korjailla, joten asiakas on täysin ammattilaisen armoilla – ihmisiä hoitaa lääkäri, autoja autolääkäri. Silloin pitäisi pystyä luottamaan ammattilaisen apuun.